Inloggen Social Schools

Dalton

Wat is nou Daltononderwijs? We leren de kinderen vanuit hun eigen kenmerken zichzelf en de wereld te begrijpen. Dán kun je tot een ontwikkeling komen die bij jou past en vol zelfvertrouwen geloven in een mooie toekomst. De kinderen doen zelf wat ze kunnen en worden in een rijke leeromgeving uitgedaagd om nieuwe ontwikkelstappen te zetten. Hierbij krijgen ze de hulp die ze nodig hebben van de leerkracht en andere kinderen. Leerkrachten op de Hommel volgen de 2-jarige opleiding tot Daltonleerkracht. Iedere 5 jaar krijgen we een visitatie van de Daltonvereniging en worden we beoordeeld op de wijze waarop we de kernwaarden van het Daltononderwijs aanbieden aan de kinderen. 

 

Op 19 september kwam Vera Otten-Binnerts (opleider en onderzoeker van Daltononderwijs) een kijkje nemen bij ons op school. Wat was ze enthousiast over wat ze heeft gezien! We kregen een fijne terugkoppeling, waar we erg trots op zijn:

"Wat een ontzettend leuke school hebben jullie! Bij binnenkomst viel meteen de sfeer, rust en betrokkenheid van ouders op (vooral in de onderbouwgroepen gezien, daar ben ik als eerste gestart). De inloop vind ik echt een parel. Kinderen gaan meteen aan het werk, ouders die bij hun kinderen kijken wat ze doen en hulp geven waar nodig en eventueel een kort gesprekje hebben met de leraar.  Ook de open lokalen vind ik echt een pré bij jullie. Hoewel er officieel 2 groepen zitten, voelt dat niet zo, en merk je de samenwerking tussen de leraren onderling.  De betrokkenheid en expertise van de leraren zijn mij ook opgevallen.  Zij zetten zich met volle overgave in en willen echt inspelen op de kinderen en daarop aansluiten."

 

Daltonschool de Hommel is...

  • de plek waar je moet zijn, we leren voor het leven, het is de wereld in het klein;
  • wat je zelf kunt doe je zelf, daar leer je het allermeeste van;
  • Dalton doe je niet, dat ben je, de hele dag steeds weer;
  • leren kan ook spannend zijn, maar als je durft en als je waagt is dat juist een kans;
  • ieder kind is eigenaar van zijn eigen leerproces;
  • heb je ergens moeite mee, dan is dat echt niet raar, we doen het samen met elkaar;
  • dagelijks reflecteer je, je leert daarvan voor morgen;
  • zelfstandig maak je keuzes, de regisseur dat ben jij;
  • nieuwsgierig zijn om iets te leren, telkens weer een nieuwe stap;
  • je taken plan je zelf, verantwoordelijkheid is geen last;
  • actief en onderzoekend leren, ontwikkelen in een fijne sfeer;
  • een daltonkind is zelfbewust en vertrouwt op eigen kracht.

(uit: Dalton doe je niet, dat ben je)